Zalety i wady picia kawy

Kawa jest niewątpliwie jednym z najczęściej wypijanych napojów w trakcie pracy, szczególnie jeśli w biurze stoi ekspres do kawy, który kusi do zrobienia sobie mocnego espresso, pysznego latte lub delikatnego cappuccino. Przyjrzyjmy się więc wadom i zaletom picia kawy.

Pozytywne właściwości

Zazwyczaj skupiamy się na pobudzającym efekcie, którym daje poranna kawa. Jednak nie każdy wie, że picie kawy wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę lub raka wątroby i jelit. Wszystko dzięki zawartym w niej przeciwutleniaczom. Kawa powoduje też zwiększenie dopaminy w organizmie, a większa ilość dopaminy w układzie nerwowym, to lepsze samopoczucie i więcej energii.

Negatywne strony picia kawy

Picie kawy ma jednak sporo wad. Kawa może powodować problemy z zasypianiem, kołatanie serca, niepokój, rozdrażnienie. Powinny jej unikać przede wszystkim osoby podatne na nerwice i osoby z nadciśnieniem. Według niektórych badań kawa podnosi też poziom cholesterolu we krwi, jak również przyczynia się do zwiększania ilości soku żołądkowego, co szkodzi osobom z wrzodami żołądka lub z refluksem. Nie jest też tajemnicą, że kawa wypłukuje wapń i magnez z organizmu, a także go odwadnia. To czy kawa jest dla nas bezpieczna pomoże ustalić dietetyk lub lekarz.

Uwaga na ekspres

Pijąc kawę z ekspresu jesteśmy też narażeni na liczne bakterie szkodliwe dla organizmu człowieka. Zasadniczo przepuszczanie przez ekspres wrzątku nie likwiduje wielu mikroorganizmów. Podstawą jest więc częste i dokładne mycie ekspresu do kawy. Najlepiej używać specjalistyczny środek do czyszczenia lub wodę z octem. Warto mieć świadomość, że wilgotne i ciepłe środowisko jakie panuje w przewodach ekspresów sprzyja namnażaniu się bakterii – nawet ponad 50 gatunków!

Bezpieczne picie kawy

Nie namawiamy do całkowitej rezygnacji z kawy, ale najważniejszy jest umiar. Maksymalne spożycie kofeiny na dzień to 300mg, a więc 3-4 filiżanki. Pijąc kawę z ekspresu należy dbać o jego czystość. Warto też zastąpić od czasu do czasu kawę innymi napojami, które zapewnią pobudzenie – zieloną herbatę, yerba mate czy napojami z dodatkiem guarany.